Virsbosjön 2009!
tillbaka till första sidan...

I vår strävan att prova fisket i Kolbäcksåns vatten, har turen kommit till Virsbosjön. Under semestern var vi där vid 3 tillfällen.

Under detta år hade jag lovat mig själv att höja mitt personbästa på gös, från det blygsamma 1,5 kg som gäckat mig under flera år. Jag lyckades inte under våren, då ingen av de ca 50 gösarna vägde över 1,3 kg. Lyckas jag inte under de tre första veckorna på semestern, så blir det nog en resa till Småland någonstans...

Det är alltid lite extra spännande att prova nya vatten. Denna gång hade jag dessutom fått lite tips om var och hur. Så ett par dagar in på semestern, den 15 Juli, gjorde vi första besöket. Köp av fiskekort var snabbt avklarat på Ica och sjösättningen gick också undan.

Efter 30 sekunders fiske hugger en gös på Stefans wobbler, den vägde 8 hekto. Detta verkade lite för bra för att vara sant, det brukar inte vara så här enkelt, när man kommer till en "ny" sjö.

Efter ytterligare 30 sekunder har Stefan fisk igen. Denna gång är det en gädda på 4 hekto. Sedan övergick fisket till att bli lite mer normalt, dvs. en timme mellan fiskarna.

Vi hade hört rykten om en gös som fångats för ett par veckor sedan, som vägde över fem kilo, men det kom vi inte i närheten av. Det blev 4 gösar 3 gäddor och en abborre.

Det inget nytt PB denna dag, jag fick nöja mig med 0,8 kg som bäst.

Dagen efter var vi ut på Mälaren och där lyckades jag få ett nytt PB på gös. Så det var lite mer avslappnat som Tomas och jag återvände ett par dar senare till Virsbosjön.

Det var en dag med sol och mycket vind. För mycket för att det skulle kännas bra, men efter ett ganska resultatlöst spinnfiskande och trollande, så lyckades vi lura tre gösar på pimpel. Den största vägde 0,7 kg.

Tre veckor senare var Stefan och jag tillbaka. Med sol och svaga sydliga vindar, var vi övertygade om att det skulle bli en skön dag.

Efter att ha åkt runt en stund, så såg vi på ekolodet att det inte fanns fisk grundare än 6 meter, då plockade vi fram pimpelspöna istället.

Jag hittade tidigt rätt vertikaljigg och kunde lyfta upp en och annan gös ur vattnet.

Efter fem timmar och sju gösar senare, blev jag tvungen att låna ut en likadan jigg till Stefan, som inte hade känt ett hugg. Det tog inte lång stund innan han landade dagens största gös, som vägde 0,8 kg.

Stefan fick senare ytterligare en gös, så totalt denna dag fick vi 11 gösar.

Så på tre tillfällen fick vi 18 gösar, men ingen över kilot. Nästa gång kanske vi letar efter den försvunna abborren...

tillbaka till första sidan...