På besök i Kvavsjön !
tillbaka till första sidan...

Jag har förmånen att ha en trevlig och generös granne. Denna gång blev jag inbjuden att följa med på lite regnbågsfiske i en hyrtjärn som heter Kvavsjön.

Kvavsjön är ca 1,5 ha stor med ett max djup på 5,5 meter. Det är spångat runt hela sjön. Grillplats och långbord med tak över, även torrdass finns. Sjön är belägen i Finnåker, utanför Kolsva.

Det är söndagen den 15/8 2008 och dom har lovat ostadigt väder hela dagen.

Klockan 0800 lämnar vi parkeringen för att åka till Finnåker, men vi gör ett stopp i Köping för att köpa lite is på Mc Donalds, för att kunna förvara fisken som vi kommer att fiska upp. Så mycket självsäkra tar vi med oss 30 liter is.

Solen lyser från en klarblå himmel och vi kommer till en välskött liten tjärn vid niotiden och efter att ha hälsat på varandra, är det 10 förväntansfulla personer som sprider ut sig längs tjärnen.

Jag har tacklat mitt flugspö, då det så sällan bjuds några chanser till torrflugefiske. Tjärnen ligger blank och inbjudande, jag ser några bågar vaka, men jag ser inga insekter på vattnet. Jag väljer en streamer som går strax under ytan och redan efter tre kast sitter den fast i ett träd. Hmm, lite ringrostig var jag nog, det blev ju inte bättre av att det började blåsa lite när jag kom ner till vattnet.

Jag sätter på en myra och provar några kast. Men vegetationen gör det omöjligt för mig att nå ut dit jag vill med flugan. Det finns ett par öppnare platser, men dom är upptagna för stunden så jag sadlar om till spinnfiske.

Det har fångats ett par regnbågar när jag kommer tillbaka till vattnet och det tar inte lång stund innan jag fångar min första. Den väger 7 hg.

Jag ser flera fiskar följa mitt skeddrag utan att hugga. Jag känner också flera stötar och lättare hugg men dom verkar lite försiktiga.

Så jag byter till en spinnare och fångar en i första kastet. 7 hg. Jag tar en till på 7 hg innan det blir lugnt igen. Dags för dragbyte och en ny fisk i första kastet, 7 hg. När det är dags för kaffe och smörgås, har jag fått två till, på 7 hg.

Efter kaffet fångar Dick sin första fisk. En regnbåge på 1,6 kg, som det visar sig senare, blir dagens största fisk. Faktiskt den enda  som inte vägde 7 hg.

Huggvilligheten avtar och vid tretiden sitter dom flesta och metar. Och när Eva tappar sina första regnbåge vid strandkanten är det inget som undgår någon. Men hon får sin revansch en stund senare.

Det metas på maggot, mask och olika former av power bait, men det är inget som får fisken att jubla. Det fångas ett par stycken, själv får jag ett par hugg men inget mer.

Vid nästa paus grillar vi några regnbågsfiléer och dom smakar alldeles utmärkt. Även om några säkrar med lite korv och kyckling.

Mätta och belåtna går vi ner och gör dagens sista fiskepass. Fisket är nu riktigt trögt, men det blir någon enstaka efter det kommit några droppar regn.

Vid sjutiden blir vi överfallna av knott och då ger dom flesta upp. Jag summerar min fångst till nio regnbågar och fem små abborrar. Totalt fångades ca 25 regnbågar. Så vi var artiga nog att lämna kvar några från vår kvot, men det var tur att vi hade med oss is.

Jag tackar Peo och de andra för en trevlig dag.