Abborre i Hörendesjön
tillbaka till första sidan...

Äntligen tog vi chansen att försöka hitta Hörendesjöns ryktbara storabborrar. Vädret har precis slagit om från lågtryck till högtryck. Det blåser en västlig vind, kanske lite väl kraftig, men det känns som om det vore upplagt för abborrfiske.

Söndagen den 1/9 2002, tog Stefan och jag  med oss en båt och for till Hörendesjön. Jag hade bara pimplat här tidigare på vintern, men jag trodde mig veta var man kunde lägga i båten. Det visade sig inte bli så enkelt, då det låg båtar i vägen och vattenståndet var ganska lågt, så det blev svårt att komma ner till vattnet med trailern. Vi hörde senare att vi borde åkt ner vid badplatsen i stället.

Vi valde till en början att söka lä från öar och uddar, då den kraftiga vinden inte direkt lämnade båten och oss oberörda.

Efter ett par småhugg av abborre och ett par gäddor, kom vi till en del av en vassrugge där det var full aktivitet. Det plaskade, jagade och sprutade fisk, men tyvärr en bit in i vassen. Vi kastade, kastade, bytte drag och kastade, men ingenting annat än sjögräs och vass fastnade på kroken.

Till slut åkte vi mycket frustrerade därifrån, för att prova en platå som brukar fungera på abborren på vintern. Men det var lite väl djupt för vårt spinnfiske så vi sökte oss mot vasskanten istället.

Här var det ingen aktivitet och ingen småfisk vid ytan, men det fanns rovfisk. På dom femton första kasten, hade jag gäddhugg på tio av dom och lyckades landa fem mindre gäddor.

Härligt att ibland få se dom hugga i det klara vattnet.

Vi fortsatte sedan att fiska av några vassvikar, uddar, strandnära grund och friliggande grund innan solen gick ned och vi fick bege oss hemåt.

Då hade vi landat 23 gäddor, där den största vägde 2,4 kg. Den vanligaste storleken denna dag låg annars mellan 0,5 och 1 kg.

Hur det gick med abborrarna vi var ute efter, jodå vi fick det också, var sin, på två hg. Men ni vet vädret, det...