Gäddfiske på Åland, 2001
tillbaka till första sidan...

Helt otroligt gäddfiske, fick vi uppleva, en solig dag vid ön Seglinge, i Ålands östra skärgård.

I Ålands östra skärgård, efter tre olika färjor från Sverige, kom vi till ett soligt men kallt Seglinge. Vi anlände vid 18-tiden, måndagen den 14 Maj.

Efter att snabbt plockat in matvaror och bytt om, gav vi oss iväg för premiärturen för i år. I alla fall för Lifen, Inge och Micke. Jag hade hunnit med lite fiske i Mälaren.

Vi inriktade oss på havsöring, det är ju egentligen därför vi åker hit!

Men vi har haft svårt att hitta dom tidigare och så även denna kväll. Men vädret var heller inte perfekt, med nordlig vind.

Det brukar finnas gott om havsöring här, men i år har det varit svårt över hela Åland, att hitta dom.

Resultatet blev istället sju mindre gäddor

Vi klev upp tidigt och möttes av strålande solsken, härligt. Vi hade hört rykten om att även gäddan skulle vara ganska trög, så vi gav oss iväg till en vik söder om ön, som brukar vara vänlig mot oss.

Jag och Lifen placerade oss vid en sten, där vi brukar hitta gäddor med lite högre medelvikt än i resten av viken. Lifen fick gädda på de sex första kasten. Jag ”bara” på mina första tre!

Det blev till att ”dubbelhåva” många gånger denna dag. Nu förstår jag uttrycket ”gäddbonanza”. Att dessutom få se många hugg i det klara vattnet, gav oss en upplevelse utöver det vanliga.

Jag och Lifen fick denna dag 91 gäddor. Då flyttade vi bara båten två gånger, varje gång ca 25 meter. Totalt blev det 138 gäddor, med en topp på 5 kilo.

Då jag på onsdagen ”bara” fick 18 gäddor, kändes det som om jag misslyckats. Är det inte konstigt så man reagerar?

Det blev gott om trevliga upplevelser under resten av veckan också. Att se en gädda komma som en projektil i en decimeter djupt vatten, som en stor vattenplog, och ta ett ytgående drag. Det ger en pulshöjning kan jag lova.

Micke fick en Regnbåge på 2,8 kg. Den sparade vi och rökte på kvällen, underbart gott!

Nio gälskadade gäddor fick följa med hem för att ge en upplevelse även på matbordet. Skärgården bör upplevas med syn-, smak- och luktsinnet.

Micke och Inge hade hittat en annan liten vik med bra medelvikt. Så dit åkte vi på lördag förmiddag, strax innan vi åkte hem och tog resans största fisk, en gädda på 6,5 kg.

En fin avslutning på en resa som gav 276 gäddor.