Gäddfiske i Snyten!
tillbaka till första sidan...

Snyten är en ca 5 km lång sjö som ligger några km utanför Norberg. Där ska det finnas, förutom gädda och abborre, även gös, öring och asp mm. Ett fiskekort som gäller en månad, kostar 40 kr. Det går att sjösätta en egen liten båt.

När jag klev upp på morgonen, var det regnigt, blåsigt och tråkigt väder. Men efter någon timme upphörde regnet och jag bestämde mig för att det finns kläder för det mesta väder. Så jag ringde upp Fredrik och han var inte svår att övertala till lite fiske.

När vi kom fram till Snyten vid ettiden, var det uppehåll och solen skymtade fram ibland.

Vi bestämde oss för att försöka fånga gädda och siktade in oss på vassruggarna vi hittade i närheten. Det tog inte lång stund förrän jag hade kontakt med första gäddan, men den släppte. Strax efter fick jag ett hugg precis vid båten och vid rekylen då den släppte ville det sig inte bättre än att draget flög upp i ansiktet på Fredrik. Som tur var blev det ingen skada, men fiske är en ganska våldsam sport!

Första landade gäddan blev Fredriks, inget monster men en kämpaglad fisk på strax under kilot.

Vi fick fisk på dom flesta platser som vi stannade till på, jag lyckades även få en liten asp på skeddrag. Den vägde ett hg, jag trodde inte att så små kunde hugga på skeddrag.

Vi fiskade oss genom större delen av den norra halvan av sjön och utanför många vassruggar var det ganska besvärlig växtlighet ända upp till vattenytan, men det gick ändå att lura en och annan fisk. På det lite djupare vattnet blev vi helt utan, men det är nästan alltid svårt att hitta fisken i nya sjöar. Fredrik lyckades i alla fall hitta ett par abborrar, men dom kommer väl igång lite senare i sommar.

Förutom ganska irriterande tåg som tutande passerade ganska nära oss, så var vi ganska nöjda när vi kom fram till den sista viken. Vi hade fått 21 gäddor med en medelvikt av 6 hg, där den största vägde 1,9 kg. Det kanske inte var så bra medelvikt, men det kompenserade gäddan med en oväntad kampvilja.

Då kom det som vi fruktat hela dagen, regnet. Medan vi packade ihop och funderade på om det var någon idé att ta på sig regnkläderna, hann vi bli ganska blöta.