Angeltävling i Hedemora
tillbaka till första sidan...

KFK Gäddan hade två lag med på Angeltävlingen den 10:e Mars, på Brunnsjön i Hedemora!

Lördagen den 10:e mars 2001 åkte 2 team från KFK Gäddan till Hedemora för att deltaga i en angeltävling för 2 manna lag.

Ett av teamen blev jag och Roger. Det andra teamet blev Peter och Jan-Eric.

Tävlingen gällde mest antal kilo Gädda.

Vi kom till Brunnsjön klockan 0600, på lördagsmorgonen. Det var gråtrist väder och någon plusgrad. Det var jag och Jan-Erik i vårt ena lag(1) och Fredrik och Roger i det andra(2).

Vi fick zon 1 och Fredrik och Roger zon 2. Sjön var uppdelad på tre zoner. Det var totalt 81 lag som tävlade.

Starten gick 0700. Ett massivt vrål när alla motorborrar startade, det var som att befinna sig på en motocrosstävling!

Vi sökte oss till vasskanten, så nära vi kunde lag 2 och började sätta våra don där. Det visade sig vara dumt, då isen var 60 cm, så var det inte mycket vatten mellan isen och botten. Men enligt reglerna fick vi vänta till klockan 0800 innan vi borrade nya hål.

Det var tillåtet med 10 don per lag. Men då våra satt för grunt, var det inget annat att göra än att dricka kaffe och lyssna på andras knallkorkar som indikerade hugg.

Vi fick två gäddor fram till 1000, då beslöt vi att söka oss till den lilla del mitt i sjön som fortfarande var oborrad. Ett klokt val, då vi äntligen började få lite hugg.

Jan-Erik missade en del fällningar, men det gjorde ingenting, då det var abborre, sa han. Och abborre räknas inte i tävlingen. Vi fick till slut ihop till sju gäddor som tillsammans vägde 11,7 kg. Den största vägde 2,4 kg.

Klockan tolv gick slutskottet. Då var det bara att rusa till invägningen, tillsammans med ytterligare 80 lag.

Trångt hål!

Rapport från lag 2!

Innan startskottet kl 07.00 började Roger och jag leta efter en bra plats vid vasskanten. Men när det fanns 80 lag på isen, var det svårt att hitta en ledig plats vid vassen. Istället märkte vi ut våra 10 don, 30 m utanför en vasskant. Dagen innan hade vi planerat, att få det andra laget från KFK Gäddan bredvid oss på isen, så att vi kunde få låna deras motorborr, så blev det alltså inte.

Istället stod Roger beredd med handborren och min uppgift blev att sätta don. Startskottet gick, och det blev ett väldigt oväsen från alla motorborrar, från alla håll utom från Roger och mig.

Det såg ut som om det var Roger som tävlade med, hur många hål han kunde borra med handborren utan att vila. Efter en kanoninsatts av Roger, hade han borrat 10 hål på 5 min. Donen som vi satte blev på 2 meters djup.

När våra 10 don var satta och färdiga, blev det tyst på isen. Alla 160 deltagarna satt nu och väntade, på första knallskottet som skulle bryta tystnaden. Roger satte sig ner för att pusta ut, efter ansträngningen med handborren.

Strax därefter ljöd första knallskottet på våra don. Det var en komplicerad sak att få upp gäddan, genom det lilla handborrade hålet. Men till sist, med lite hjälp, kunde jag få upp gäddan som vägde 2,4 kg.

Klockan 11.00 och efter många tappade fiskar, tog Roger sin första och enda gädda, som vägde 1.3 kg. När dagen var slut klockan 12.00, slutade vi på 3 st gäddor, som tillsammans vägde 4.7 kg. Vi blev tyvärr oplacerade denna tävling, men tävlar man i lag måste båda ha en bra dag om man ska lyckas.

Men tävlingen bjöd på allt en perfekt fiskedag ska bjuda på.

(av Fredrik Erlangsen)

Invägning!

Det fångades totalt 460 kg gädda!

Största gäddan vägde 6,04 kg.

Bästa lag hade 19,45 kg. även tvåan och trean hade över 19 kg.

Jag och Jan-Erik kom på en fin 11:e plats, med 11,7 kg och fick välja från prisbordet. Fredrik och Roger kom runt mitten av startfältet, med 4,37 kg. Det blev en klart godkänd premiärtävling för oss. Speciellt med tanke på att det var en för oss helt okänd sjö vi fiskade i. Men nästa år...